Jaarverslag 2019

Bestuur en dienstverlening

Wat hebben we bereikt?

In 2019 is volop ingezet op de samenwerking van gemeente, inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Het toepassen van participatie is inmiddels een gebruikelijke werkwijze van de gemeente. In 2019 waren er meerdere succesvolle participatietrajecten, onder meer over de Omgevingsvisie, de vernieuwing van City en de aanpak van Betere Buurten, waaraan een paar duizend Nieuwegeiners deelnamen.

We hebben bij drie verkiezingen (provinciale staten, waterschapsverkiezingen en Europese verkiezingen) meegedaan met het centraal stemmen tellen experiment van BZK. Hierdoor was de uitkomst op partijniveau sneller dan gebruikelijk beschikbaar. Dit draagt bij aan een transparant openbaar bestuur.

Bij team Burgerzaken werken we aan een balans in optimale dienstverlening, kwaliteit van persoonsgegevens, privacy, beveiliging en fraudebestrijding. In 2019 hebben we ons gebogen over de verandering in taken en de kwaliteitsslag die we willen maken in onze dienstverlening. De ambities zijn beschreven in de kadernota 2020. Een andere belangrijke taak is het bijhouden van een accurate Basisregistratie Personen waarmee de gemeente poortwachter is bij het voorkomen van fraude, misbruik en ondermijning.

In 2019 hebben we een flinke slag gemaakt met het Programma Dienstverlening. Op basis van onze vier dienstverleningssporen: verbeteren bereikbaarheid, doorontwikkelen digitale dienstverlening, passende dienstverlening en organisatieontwikkeling, hebben we de concrete acties uitgevoerd die u in de volgende paragrafen kunt nalezen. Dienstverlening verbeteren doen we vanuit de principes gemak, klantvriendelijk en toegankelijk.

We zijn in 2019 gestart met, samen met gebruikers, onderzoeken of een digitaal trouwloket een toegevoegde waarde binnen onze gemeente heeft. Dit proces kan voor 80% geautomatiseerd verlopen.
Voor de digitalisering lag het accent in 2019 vooral op ‘Basis op Orde‘, 'Toegankelijk voor iedereen' en ‘Borg de Techniek’ (zie ook paragraaf Bedrijfsvoering). Als onderdeel van het spoor organisatieontwikkeling is de bewustwording bij collega's dat zij dragers zijn van onze dienstverlening toegenomen.
In 2019 is door de partners verder gewerkt aan het Atrium project. Een levendige plek waar inwoners terecht kunnen met vragen over meedoen, leven en wonen in Nieuwegein (Third Place). Een gezellige plek waar gastvrijheid en gemak voorop staat. Een plek waar men graag komt en waar altijd iets te doen is. We hebben de behoeften en wensen van inwoners en gebruikers verkend en verwerkt in het dienstverleningsconcept en de ruimtelijke inrichting.
In 2019 is gestart met een vernieuwd klachtenproces. De ombudsfunctionaris is er voor alle inwoners en ondernemers van Nieuwegein die klachten hebben over de organisatie.