Jaarverslag 2019

Bestuur en dienstverlening

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema bestuur

Thema Bestuur Doel 1: Democratische en transparantie besluitvorming

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

Met betrekking tot de raad:

  • De raad biedt de informatie over de besluiten die de raad gaat nemen en heeft genomen inzichtelijk en toegankelijk aan voor de stad
  • De raad gaat met de stad in gesprek over belangrijke onderwerpen en ontwikkelingen
  • De raad kiest voor een proces en een vergadervorm die aansluiten bij het onderwerp
  • De raad kiest voor communicatievormen die aansluiten bij de behoefte van de stad.

Alle informatie wordt ontsloten via het raadsinformatiesysteem Ibabs.
De raad heeft wijkgesprekken gehouden in het kader van veiligheid.
In plaats van de raadsinformatieavonden en commissievergaderingen hebben we de Avonden van de raad en het Intermezzo geïntroduceerd die meer flexibiliteit en mogelijkheden voor inbreng van inwoners bieden.
Er is een communicatieadviseur toegevoegd aan de griffie en de raad heeft een eigen Facebook kanaal.

2.

We schrijven een goed leesbare begroting en heldere bestuurlijke rapportages. We zorgen voor een publieksversie van onze kader/koers nota, programmabegroting en jaarrekening.

Van de begroting 2020 is een publieksversie gemaakt. Voor de kader/koersnota en de jaarrekening onderzoeken wij de meest geschikte communicatietool om deze informatie laagdrempelig toegankelijk te maken voor onze inwoners.

3.

Op basis van een evaluatie van de planning en control-cyclus 2017 wordt een voorstel ontwikkeld voor de planning en control-cyclus voor 2018 en verder. Daarbij wordt vooral gekeken op welke wijze de tussentijdse rapportages (voor- en najaarsnota) kunnen worden verbeterd en vereenvoudigd, zodat de bestuurlijke drukte vermindert en de informatieverstrekking beter aansluit bij de behoefte van de raad.

In 2019 heeft u als Raad besloten om de P&C cyclus te verbeteren. In vervolg op een raadsinformatieavond eind 2018 is besloten tot een tussentijdse bestuursrapportage, waarin een financiële en inhoudelijke verantwoording en een vooruitblik is opgenomen. Deze bestuursrapportage vervangt de voor- en najaarsnota. In plaats van die nota's rapporteren wij twee keer per jaar over de stand van de gemeentelijke financiën via een technische begrotingswijziging. Een andere wijziging betreft het inhoudelijk verbeteren van de P&C documenten. De eerste stap hierin is dat in 2019 in de begroting 2020 de cijfers per product zijn opgenomen in plaats van op kostensoorten. Hierdoor is de begroting beter leesbaar.

4.

Wij bereiden plannen en besluiten zo veel mogelijk voor in samenspraak met inwoners. We communiceren deze transparant en tijdig.

Voorbeelden hiervan uit 2019 zijn co-creatie City, participatietraject voor de Omgevingsvisie, behoeftepeiling Atrium, meedoen en denken bij het programma Betere buurten.

5.

We maken de besluitenlijst van het college zo vaak mogelijk binnen drie dagen bekend en zorgen ervoor dat deze makkelijk is te vinden op de website.

Dit is inmiddels een standaard werkwijze.

6.

In 2019 is gestart met een vernieuwd klachtenproces. De ombudsfunctionaris is er voor alle inwoners en ondernemers van Nieuwegein die klachten hebben over de organisatie. Klachten zijn geen MOR-meldingen of bezwaren. De ombudsfunctionaris is onpartijdig en onafhankelijk en kan bemiddelen in situaties waarin inwoners er met de betrokken ambtenaar niet uitkomen. Al deze klachten worden geregistreerd en deze functionaris brengt jaarlijks een verslag uit.