Jaarverslag 2019

Bestuur en dienstverlening

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema bestuur

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in de samenwerking met bewoners. Bij alle grote projecten passen we in meer of mindere mate inwonersparticipatie toe. Inwonersparticipatie kan altijd beter. De feedback die onze inwoners en bedrijven ons geven op onze participatie gebruiken we om deze steeds weer te verbeteren.

In 2019 waren er meerdere succesvolle participatietrajecten, onder meer over de Omgevingsvisie, de vernieuwing van City en de aanpak van Betere Buurten, waaraan een paar duizend Nieuwegeiners deelnamen. Hierbij evalueren wij regelmatig deze trajecten en benutten dit om onze aanpak nog verder te verbeteren.

2.

Wij zetten in op meer persoonlijk contact tussen bestuur en bewoners. De voornaamste reden is engageren. Wij geloven dat een goede relatie tussen stad en gemeente essentieel is voor goed gemeentebeleid. Bezoeken van het bestuur aan inwoners hebben daarnaast als doel om ruim aandacht te besteden aan bestaande of nieuwe initiatieven van de bewoners.  

Bestuurders waren in 2019 zichtbaar aanwezig en aanspreekbaar in de stad. Contact met inwoners vond onder meer plaats middels werkbezoeken en de deelname van bestuurders aan activiteiten in de stad (bijvoorbeeld activiteiten in het kader van NL Doet en de Nationale Voorleesdagen). Wethouders schuiven bovendien in hun rol als wijkwethouder geregeld aan bij bijeenkomsten van de wijknetwerken.