- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Openbaar belang
Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
De helft van alle BNG aandelen is van de Staat der Nederlanden, de andere helft is van gemeenten, Provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.Het bedrag van de winstuitkering is 202.865,52 euro.
Financieel belang
De gemeenten Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Financieel resultaat voor bestemming
Nog niet bekend
Risico's
N.v.t.
Ontwikkelingen
Onzekere ontwikkeling financieel resultaat en daarmee onzekere winstuitkering voor gemeente. Het resultaat staat onder invloed van de kredietvraag en renteontwikkelingen. Daarnaast ziet de bank zich geconfronteerd met stijgende bedrijfslasten om te voldoen aan toenemende (Europese) wet- en regelgeving.
- Vitens N.V.
Naam
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Openbaar belang
Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden.
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein heeft 1,060% van de aandelen. Als aandeelhouder heeft de gemeente stemrecht.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 533.100.000
Eind: € 533.200.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 1.233.500
Eind: € 1.293.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 11.100.000
Risico's
Vitens N.V. streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven en naar een resultaat dat toereikend is om rente en dividend te vergoeden aan de vermogensverschaffers. Deze dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren.
Ontwikkelingen
Toekomstig uit te keren dividend zal onder druk komen te staan als gevolg van stijgende uitgaven door toegenomen vervangingsinvesteringen. In de loop van 2019 komt Vitens met een voorstel over hun nieuw financieel beleid gelet op de vervangingsopgave.
Bovendien was er afgelopen jaren overwinst, die teruggegeven zal worden aan de klant. - Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Vestigingsplaats
Gouda
Doel
Ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie
Openbaar belang
De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven.
Bestuurlijk belang
Nieuwegein participeert in Dataland en is daarmee certificaathouder. De gemeente Nieuwegein heeft 29.848 certificaten. Dat is 0,44% van het totale aantal. De burgemeester van Nieuwegein, F. Backhuijs, is voorzitter van het bestuur van Dataland
Financieel belang
Zie bestuurlijk belang.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 112.313
Eind: € 422.077
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 464.084
Eind: € 476.952
Financieel resultaat voor bestemming
€ 309.764
Risico's
N.v.t.
Ontwikkelingen
N.v.t
- Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Openbaar belang
Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving voor iedereen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein is zowel eigenaar van als opdrachtgever aan de RUD Utrecht. Het aandeel 2019 bedraagt € 261.570
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 1.117.000
Eind: € 1.332.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 2.262.000
Eind: € 2.411.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 416.000
Risico's
1. Outputfinanciering: productie, onvoldoende productie, een achterblijvende vraag en kengetallen
2. Ziekteverzuim
3. Bedrijfsvoering
4. Wet- en regelgeving o.a. OmgevingswetOntwikkelingen
In het jaar 2020 spelen onderwerpen als koersbepaling van de RUD, voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet en overdracht van asbesttaken naar de RUD.
- Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Naam
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft tot taak het zorgdragen voor een goede reguliere en milieuverantwoordelijke inzameling van (gescheiden) huishoudelijke afvalstoffen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De totale bijdrage voor 2019 aan RMN bedraagt € 4.166.400
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 893.600
Eind: € 613.300
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 13.648.700
Eind: €17.696.500
Financieel resultaat voor bestemming
nadelig resultaat van € 280.300
Risico's
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Bij een aantal gemeente heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden met betrekking tot het nieuwe afvalbeleid waaronder het VANG beleid. Als gevolg daarvan kan de bedrijfsvoering nog niet optimaal worden ingericht en kan de bedrijfsvoering nog niet optimaal op elkaar worden afgestemd.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.Ontwikkelingen
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Openbaar belang
Het zorg dragen voor een goede reguliere en milieuverantwoordelijke inzameling van (gescheiden) huishoudelijke afvalstoffen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten
Financieel belang
De totale bijdrage voor 2019 aan het AVU bedraagt € 1.260.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 648.556
Eind: € 497.533
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: 0
Eind: 0
Financieel resultaat voor bestemming
€ 193.627
Risico's
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen
Ontwikkelingen
Er is sprake van een hoger aandeel van de gemeente als gevolg van de extra kosten voor de sortering van afval en lagere opbrengsten van het oud papier.
- Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Naam
Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Openbaar belang
Het reguleren van de schaarse parkeerruimte bij de aangesloten leden, waaronder de gemeente Nieuwegein, conform het door de individuele gemeente vastgesteld parkeerbeleid.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Financieel belang
De kosten van de uitvoeringstaken worden bij de deelnemers in rekening gebracht via een jaarlijkse uitvoeringsopdracht.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 61.705
Eind: € -590
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 176.742
Eind: € 117.538
Financieel resultaat voor bestemming
€ 410.000
Risico's
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van onze parkeerexploitatie (PEX), waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie, bestaat het risico dat de indirecte kosten per resterend lid toenemen. Dit risico wordt niet apart benoemd. De beheersmaatregel voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
De coöperatie behaalde in 2019 een positief resultaat van € 172.000,-.
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs. Ook is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de VRU.
Financieel belang
De totale bijdrage voor 2019 aan het VRU bedraagt € 3.449.972
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 13.081.000
Eind: € 9.684.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 44.366.000
Eind: € 49.427.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 2.572.000
Risico's
De belangrijkste financiële risico’s zijn:
1. Openbaar Meldsysteem: Het op termijn kunnen wegvallen van de OMS-opbrengsten als een algemeen dekkingsmiddel.
2. Wet banenafspraak: Een deel van de structurele kosten voor het creëren en invullen van 15 garantiebanen in 2020 zal moeten worden gerealiseerd binnen de bestaande formatieve kaders. Het risico bestaat dat het creëren en invullen van de garantiebanen niet binnen de bestaande kaders kan worden gerealiseerd..
3. Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren: Mogelijk is op termijn sprake van een aanpassing van de loonkosten als blijkt dat ook brandweervrijwilligers onder het reguliere arbeidsrecht vallen en hierdoor werknemers zouden worden. Een voorzichtige schatting geeft een kostenstijging van 30% tot 50% (€ 2,5 miljoen tot € 4 miljoen) voor vergoedingen aan vrijwilligers vanwege verplichte pensioenopbouw, sociale zekerheidsrechten, etc. Op landelijk niveau vindt overleg plaats over de status van de vrijwilligers binnen de Wnra.
4. Derde jaar WW-uitkering: Vanaf 2018 worden werknemerspremies op de salarissen van de VRU medewerkers ingehouden om de kosten voor de reparatie van het derde WW-jaar te dekken. Deze ingehouden middelen zijn in principe van de werknemers. Het risico bestaat dat voormalige medewerkers met recht op een uitkering aanspraak zullen maken op deze middelen.
5. Overige (onvoorziene) exploitatierisico's: Naast het wegvallen van baten kan de veiligheidsregio worden geconfronteerd met onvoorziene kosten binnen het begrotingsjaar als gevolg van exogene ontwikkelingen (zoals premiestijgingen, claims, kostenfluctuaties die samenhangen met incidenten en crises). In de begroting van de VRU zijn geen posten voor onvoorziene uitgaven opgenomen.Ontwikkelingen
Een aantal exogene ontwikkelingen vormt de aanleiding voor bijstellingen die nodig zijn om bestaand beleid te kunnen voortzetten.
1. Toename adviesaanvragen bouw
2. Toename evenementen adviezen
3. Toename AED-uitrukken
4. Invoerring Omgevingswet
5. Inwerkingtreding Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
6. Uitvoering Wet banenafspraak
7. Digitale toegankelijkheid
8. Experiment Verbeteren Paraatheid Brandweer - Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Naam
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder H. Adriani.
Financieel belang
De totale bijdrage voor 2019 aan BghU bedraagt € 893.469
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 346.411
Eind: € 537.870
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 1.715.078
Eind: € 1.691.630
Financieel resultaat voor bestemming
€ 191.459
Risico's
N.v.t.
Ontwikkelingen
De gemeente Stichtse Vecht zal per 1 januari 2020 toetreden tot de BghU.
- Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Naam
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Openbaar belang
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches.
Bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen NieuwegeinNV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 10.564.611
Financieel belang
De gemeente verstrekt de NV een bijdrage in de exploitatie van het complex (onder meer voor de zwemactiviteiten), totaal € 1.275.000 en subsidie voor de buurtsportcoaches van € 517.000.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 10.640.164
Eind: € 10.699.087
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 717.511
Eind: € 958.187
Financieel resultaat voor bestemming
€ 58.921
Risico's
In 2019 is de vrijstelling BTW Sport verruimd, dat betekent dat de btw niet meer in aftrek worden genomen. Het Rijk heeft een compensatieregeling Specifieke Uitkering Sport (SPUK Sport) ingesteld waarbij de niet meer in aftrek genomen btw kan worden teruggevraagd. Risico bestaat dat niet alle btw via de SPUK verhaald kan worden.
Ontwikkelingen
Met de N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein is een dienstverleningsovereenkomst afgesloten om sportbeoefening mogelijk te maken. Merwestein is al jaren erg populair bij de recreatieve zwemmer. Het zwembad is al meerdere jaren achter elkaar genomineerd voor beste zwembad van Nederland (in de categorie meer dan 200.000 bezoekers per jaar). Het positieve financiële resultaat van de afgelopen jaren lijkt zich verder te verbeteren. De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein oriënteert zich ook op haar positie en toekomst binnen de betere buurten omgeving “Mooi Merwestein”. In 2020 is Nieuwegein opnieuw host city voor de Nationale Sportweek die door de buurtsportcoaches georganiseerd wordt samen met de sportverenigingen. Ook wordt gewerkt aan een lokaal sport- en beweegakkoord in samenwerking met diverse partijen.
- GGD regio Utrecht (GGDrU)
Naam
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Openbaar belang
De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. Kuiper.
Financieel belang
De totale bijdrage voor 2019 aan de GGDrU bedraagt € 1.915.681
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 3.517.266
Eind: € 4.232.707
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 10.276.158
Eind: € 9.362.315
Financieel resultaat voor bestemming
€ 633.000
Risico's
De GGDrU gaf vorig jaar aan te investeren in versterking van de bedrijfsvoering waar ombuigingen noodzakelijk waren. Deze ontwikkelingen worden niet genoemd in de kaderbrief 2021. Deze ontwikkelingen en eventuele financiële consequenties komen indien nodig terug in de ontwerpbegroting 2021. In de meicirculaire 2018 heeft het ministerie van BZK aangegeven dat met ingang van het boekjaar 2021 het dagelijks bestuur zelf een rechtmatigheids-verklaring bij de jaarrekening moet afgeven. Tot en met de jaarrekening 2020 geeft de accountant bij de jaarrekening een controleverklaring af. De impact hiervan op de gemeentelijke bijdrage is op dit moment nog niet in te schatten.
Ontwikkelingen
De speerpunten en actiepunten van de GGDrU staan verwoord in de bestuursagenda 2019 – 2023.
Gezondheid en preventie zijn sleutelwoorden. De GGDrU zet positieve gezondheid centraal: kijken naar mogelijkheden en kansen om mee te kunnen doen in de samenleving. De Omgevingswet vraagt van elke gemeente om een omgevingsvisie te maken. Er wordt een groeiend beroep gedaan op de kennis en expertise van GGDrU. Verwacht wordt dat dit de komende tijd zal doorzetten. De huidige opdracht aan GGDrU voor de uitvoering van het Wmo toezicht in de regio Utrecht loopt tot september 2020. GGDrU treft voorbereidingen in goed overleg met gemeenten om te komen tot een eigentijds en geactualiseerd Wmo toezicht. - Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Naam
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Openbaar belang
WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van mensen met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder H. Adriani vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein leverde een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst ( organisatiekosten) en regelingskosten bedraagt totaal € 18.696.924
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: 0
Eind: 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: 0
Eind: 0
Financieel resultaat voor bestemming
€ 0.
Risico's
Wij schatten de risico's als gevolg van de geschetste Ontwikkelingen hieronder ten opzichte van de afgelopen jaren lager in, toen de klantenaantallen relatief hoog lagen en de rijksbudgetten relatief laag. Onzeker is hoe het Rijksbudget zich ontwikkeld. Anderzijds is het onduidelijk wat de uittreding van Vianen gaat beteken voor de resterende vier gemeenten. Immers, Vianen draagt de kosten van de uittreding, maar het is onduidelijk wat de herverdeling van kosten over de vier gemeenten gaat betekenen voor Nieuwegein. Dit risico kunnen we op dit moment niet inschatten.
Ontwikkelingen
Organisatorische ontwikkelingen:
De Lekstroomgemeenten werken aan de herijking van de opdracht aan WIL 2019 - 2020.
De gemeenten en WIL experimenteren met lokaal werken. Dit gebeurt mede in het kader van de herijking van de opdracht aan WIL in de periode 2019 – 2020. De ontwikkelingen in Nieuwegein zijn met name gericht op Meedoen naar vermogen (gericht op het bevorderen van de uitstroom naar betaald en onbetaald werk) en Geldwijs (gericht op de bestrijding van armoede en schulden).
WIL voert sinds 1 januari 2019 deels de taken uit op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening.
De voormalige gemeente Vianen, die samen met gemeenten Zederik en Leerdam per 1 januari 2019 is toegetreden tot de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden, trekt zich terug uit WIL per 1 januari 2020.
Voor de bedrijfsvoering van WIL zijn deze ontwikkelingen nogal ingrijpend. En hoewel er voldoende expertise wordt ingehuurd om valkuilen te vermijden, brengen ze een zeker risico met zich mee.
In 2020 stijgt het aantal klanten licht, dit kan van invloed zijn op zowel de organisatiekosten als de regelingskosten.
Rijksbudget
De verdeelsystematiek voor het macrobudget voor de uitkeringen, die vanaf 2015 is ingevoerd, past steeds beter bij het daadwerkelijke aantal uitkeringsgerechtigden in Nieuwegein. - Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Naam
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Openbaar belang
Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder H. Adriani en wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2020 bedraagt € 248.374
Eigen vermogen
Boekjaar: 2018
Begin: € 5.712.055
Eind: € 2.684.664
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2018
Begin: € 4.338.014
Eind: € 7.382.940
Financieel resultaat voor bestemming
2018: € 20.646 (negatief)
Risico's
De uitvoeringsorganisatie van het recreatieschap Stichtse Groenlanden (Recreatie Midden Nederland) verkeert in structurele problemen op het gebied van financiën en bedrijfsvoering. Het risico bestaat dat dit effect heeft op de prioriteiten van het recreatieschap.
In 2020 worden diverse mogelijke toekomstscenario’s uitgewerkt en wordt een keuze gemaakt. Naar verwachting betekent dit in 2020 geen verhoging van de deelnemersbijdrage.Ontwikkelingen
Door de ontwikkelingen bij RMN is het mogelijk dat er prioriteit wordt gelegd bij het oplossen van de structurele problemen bij RMN en minder op de ontwikkeling van de recreatie. Daarnaast groeit de behoefte aan toezicht en handhaving. Dit vraagt om meer inzet op bestuursrechtelijke handhaving, die als taak wordt meegenomen in het ontwikkelplan voor Recreatie Midden-Nederland. Begin 2020 worden beheerplannen opgesteld. Op basis van deze plannen wordt het gesprek met de deelnemers van Stichtse Groenlanden gestart of de huidige inrichting, het gebruik en de gemaakte beheerkeuzes overeenkomen met de wensen van de deelnemers. Voor 2020 staat ook gepland om de ontbrekende inspecties uit te voeren op kunstwerken/gebouwen/objecten met als doel goed zicht te hebben op de technische staat en de veiligheid te borgen. De uitkomst van deze inspecties zal de basis vormen voor een herijking van de bestaande groot onderhoud- en investeringsbegroting.
- WerkwIJSS
Naam
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Openbaar belang
Het bieden van een passende beschutte werkplek aan Wsw-medewerkers en andere inwoners van de gemeente Nieuwegein die vanwege een arbeidsbeperking of andere redenen op zo’n werkplek zijn aangewezen. WerkwIJSS vormt zo het vangnet voor mensen die op geen enkele manier bij een werkgever kunnen worden geplaatst.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage in 2020 bedraagt € 266.050.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: nvt
Eind: € 298.550
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: nvt
Eind: € 254.059
Financieel resultaat voor bestemming
€ 28.549
Risico's
De mogelijkheid bestaat dat de exploitatie van WerkwIJSS in 2020 niet sluitend is en dat er een exploitatietekort ontstaat. Wanneer dat gebeurt, zou vanwege de continuïteit van WerkwIJSS een beroep op de deelnemende gemeenten kunnen worden gedaan om dit tekort af te dekken. De kans dat dit risico optreedt is matig tot groot; de financiële impact is beperkt.
Ontwikkelingen
WerkwIJSS is per 1 januari 2019 gestart. WerkwIJSS verzorgt de beschut werk faciliteit voor de Lekstroomgemeenten, uitgezonderd Houten. In 2019 zijn goede stappen gezet in de ontwikkeling van de organisatie. In 2020 zal de organisatie zich verder moeten gaan zetten. Naast de functie van vangnet is het van belang dat WerkwIJSS waar mogelijk medewerkers zodanig in het werk ontwikkelt dat zij kunnen doorstromen naar een werkplek buiten WerkwIJSS.