Jaarverslag 2019

Bedrijfsvoering

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Bedrijfsvoering

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

In 2019 besteden we blijvend aandacht aan de uitkomsten van het Medewerkersonderzoek (eind 2017), werkdruk (prioriteren en faseren van werkzaamheden) en ziekteverzuim;

In 2019 hebben we een extra impuls gegeven aan het terugdringen van verzuim door capaciteit en expertise op dit onderdeel te vergroten. In 2019 is gestart met de fysieke uitvoering van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE). Het onderdeel Psycho Sociale Arbeidsbelasting (PSA) van de RI&E is voorbereid voor 2020. Op het vlak van waardering is van een aantal functiegroepen onderzocht of die nog passend is bij de functie gelet op de veranderingen in het werk.

2.

Ook in 2019 besteden we aandacht aan de gevolgen aan de arbeidsmarktcommunicatie en de wijze waarop we een aantrekkelijk werkgever kunnen blijven voor nieuwe medewerkers

In 2019 hebben we de inzet op arbeidsmarktcommunicatie kunnen verhogen door het aantrekken van een adviseur werving en selectie en het vernieuwen van onze manier van werven. Daarnaast hebben we ons introductieprogramma voor nieuwe medewerkers volledig nieuw ontworpen. Over het geheel zijn we daarmee beter in staat om als aantrekkelijk werkgever nieuwe medewerkers te binden en te boeien.

3.

Het verder verhogen van de kwaliteit en slagvaardigheid van de ondersteunende en bedrijfsvoeringsprocessen binnen de gemeente

Binnen de bedrijfsvoering is het ontwikkeltraject één bedrijfsvoering gestart met als doel om meer integraal samen te werken om te komen tot een prettige werkomgeving, verbeteren processen en systemen en strategische advisering. Meer vakspecifiek is gewerkt aan een Legal-audit, Fiscaal in control, Handboek kwaliteit en substitutie en inrichting van een systeem voor het operationeel inkoopproces.