Jaarverslag 2019

Bedrijfsvoering

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Bedrijfsvoering

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

Om financieel toekomstbestendig te blijven en tijdig te anticiperen op ontwikkelingen brengen wij in de kadernota niet alleen het financieel perspectief van de meerjarenbegroting in beeld maar geven we ook een doorkijk naar de jaren daarna

In de Kadernota 2020 is, naast het perspectief voor de meerjarenbegroting 2020-2023, inzicht gegeven in het meerjarenperspectief na 2023. Er is onder andere gewerkt aan een meerjareninvesteringsplan, waarin alle (vervangings)investeringen met bijbehorende kapitaallasten zijn opgenomen. Er is aangekondigd dat in de Koersnota 2021 een verdere uitwerking plaatsvindt, rond het thema ‘duurzaam financieel evenwicht’. Hiervoor zijn in 2019 voorbereidingen gestart.

2.

Om de organisatie toekomstbestendig te houden investeren we in ons personeel zowel in kwaliteit als kwantiteit. Het personeelsbeleid krijgt verder vorm. Qua integriteit ondertekent iedere medewerker de integriteitseed. Voorafgaand organiseert de gemeentesecretaris een bijeenkomst waarin het belang van een dergelijke eed wordt toegelicht.

De organisatiefilosofie is in 2019 vertaald naar een visie op HR (Werken bij Nieuwegein). In deze visie staat geduid hoe wij een toekomstbestendige organisatie willen zijn en dit vormt de leidraad en toetssteen voor onze activiteiten op het terrein van HR. In 2019 is het Nieuwegeinse Kennisnetwerk ontwikkeld. Op dit platform worden trainingen en opleidingen aangeboden voor en door collega’s.
Daarnaast zijn onze jonge medewerkers (de Nieuwe Geineratie) in 2019 actief geweest met het organiseren van kennisdelers en competentieworkshops.

3.

In 2019 geven we verder uitvoering aan de organisatorische herinrichting van de afdelingen binnen het sociaal domein.

In 2019 is de herinrichting van het Sociaal Domein afgerond. In september 2019 is gestart met een traject ter bevordering van de doorontwikkeling van het Sociaal Domein. Met als doel de samenwerking en integraliteit te verbeteren.

4.

Op basis van onder meer nieuwe inzichten, pilots, experimenten, evaluaties, digitalisering, Lean, organische ontwikkeltrajecten doen we continu (kleine) aanpassingen in de organisatie om aan te sluiten bij wat er van ons wordt gevraagd

Met de komst van de Omgevingswet verandert er genoeg op het gebied van onze werkprocessen. Om onze organisatie hierop voor te bereiden zijn we in 2019 onder andere gestart met een pilot Omgevingstafel voor een vergunningsproces.
Daarnaast is in het kader van kwaliteit en substitutie een experiment uitgevoerd met de automatische registratie van gescande documenten.

5.

De aanpak van ziekteverzuim en investeren in preventie moet ervoor zorgen dat het verzuim in 2019 naar 5% gaat

In 2019 is veel inspanning gepleegd om het verzuim terug te dringen. Met een nieuwe bedrijfsarts is een plan gemaakt en zijn ondersteunende gesprekken met managers en medewerkers gevoerd over de aanpak en preventie van verzuim. Verder is een Preventief Medisch Onderzoek aangeboden aan alle medewerkers en sport ruim 20% van de medewerkers bij FIT20. Het verzuimpercentage is gedaald van 6,93% naar 5,9%. Ondanks dat we niet de 5% hebben gehaald zijn we tevreden met dit resultaat en zitten we rond de norm van gemeenten van vergelijkbare omvang.