Jaarverslag 2019

Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Ondersteuning

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

We organiseren dat er meer wordt gedaan met signalen over peuters en hun gezin. Daarvoor gaan we de ouders (eerder) betrekken en de samenwerking tussen de diverse betrokken organisaties versterken.

Op basis van de conclusies en aanbevelingen uit de in 2019 opgeleverde evaluatie peuterpilot en de gesprekken met maatschappelijke partners is een conceptstroomschema en toelichting opgesteld waarbij een sluitende aanpak bij signalen van zorg rondom het jonge kind (tot en met instroom primair onderwijs) het doel is. Hiermee zorgen we voor een goede procesregie naar de juiste leer/zorgplek en blijven we in de gaten houden hoe het daar met het kind gaat. In 2020 wordt dit voortgezet.

2.

We faciliteren het voorlezen thuis door vrijwilligers, van Bibliotheek de Tweede Verdieping of van de Voorleesexpress, in gezinnen waar kinderen onvoldoende opgroeien met de Nederlandse taal.

Taalvisite is in 2018 door de bibliotheek gestart en heeft in 2019 een vervolg gekregen. Taalvisite is een samenwerking tussen de bibliotheek, scholen, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en vrijwilligers om taalachterstand bij kinderen van 2 t/m 12 jaar te verkleinen en het leesplezier te vergroten. Vanwege het succes van dit project hebben wij in juli besloten om taalvisite structureel te gaan subsidiëren.

3.

We continueren het jongerenloket Lekstroom in 2019 om jongeren met een hulpvraag op het gebied van onderwijs en werk integraal te ondersteunen vanuit WIL en RMC.

Het jongerenloket Lekstroom is in 2019 gecontinueerd . De samenwerking met het lokaal werkteam om jongeren meer lokaal te ondersteunen bij het vinden van een passende opleiding of baan is in Nieuwegein opgepakt.

4.

We bouwen verder aan de aansluiting van Geynwijs op School met het onderwijs. Dit start in de voorschoolse periode en loopt door op het MBO

Geynwijs op School is in 2019 doorontwikkeld en heeft gebouwd aan de verbinding met de scholen en de samenwerkingsverbanden voor primair en voortgezet onderwijs. Zo is bijvoorbeeld bij elke school door de vaste professional van GWOS aan het begin van het schooljaar 19/20 samenwerkingsafspraken gemaakt met IB-er, jeugdgezondheidsmedewerker en leerplichtambtenaar. Afspraken over inzet GWOS bij peuters en bij MBO-leerlingen met zorgvragen worden in 2020 verder concreet gemaakt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de ervaring die we opdeden met de Pilot op het MBO.

5.

Vanuit de projectmatige Thuiszittersaanpak werken we aan het terugdringen van het aantal thuiszitters, de duur van het thuis zitten en het aantal kinderen met een vrijstelling van onderwijs. Doel is dat in 2020 ieder kind binnen 6 weken na melding een passend aanbod heeft voor onderwijs en/of zorg.

In 2019 hebben we verder gewerkt aan alle acties binnen de vier hoofdthema’s die volgens de Thuiszittersaanpak moeten leiden tot  de genoemde doelstelling. Voorbeelden van concrete acties zijn het opleveren en implementeren van een nieuw verzuimprotocol, het inrichten van onderwijs-zorgarrangementen, verbinding in de samenwerkingsketen verbeteren door bijeenkomsten en casuïstiek bespreking en het aanstellen van een regionale coördinator Leerplicht. Alle inspanningen hebben geleid tot een daling van het aantal vrijstellingen, maar nog niet van het aantal langdurig thuiszitters. Dit is een landelijk beeld. In 2020 loopt de huidige aanpak nog door en bereiden we een passend vervolg voor.

6.

We stimuleren scholen om preventief te werken door de Verwijsindex te gebruiken en zowel geoorloofd- als ongeoorloofd verzuim zo snel mogelijk te melden.

Geynwijs stimuleert o.a. de scholen om de Verwijsindex en het aangepaste Verzuimprotocol actief te gebruiken en de gemeente (en DUO) zo snel en volledig mogelijk te informeren over (aankomend) verzuim, zodat ook preventief langdurig verzuim zonder passende plek voorkomen kan worden.

7.

In 2019 starten we met de uitvoering van het plan van aanpak Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) en peuteropvang. Per 2019 verwachten we een verhoging van de rijksbijdrage. In het beleidskader Jeugd is de mogelijke inzet van deze middelen opgenomen.

Vanaf 2019 is de rijksbijdrage voor het onderwijskansenbeleid verdubbeld (zie ook de toelichting bij ‘wat heeft het gekost?’). In de zomer is het uitvoeringsplan Onderwijskansenbeleid en Peuteropvang 2019-2022 door ons vastgesteld en is gestart met de uitvoering. Dit plan is opgesteld n.a.v. de opgehaalde wensen en behoeften van professionals, ouders, wettelijke verplichtingen en evaluaties. Voorbeelden van wat er gerealiseerd is:

  • het vervroegd inzetten van de wettelijke eis van 16 uur voorschoolse educatie op de peuteropvang per januari 2020;
  • de structurele subsidiëring van taalvisite uit het OKB uitgevoerd door de bibliotheek;
  • ouderverklaring die de Jeugdgezondheidszorg gebruikt om ouders meer te betrekken;
  • het stimuleren van een vernieuwing middels het innovatiebudget OKB;
  • het bevorderen van ouderbetrokkenheid met behulp van een budget voor initiatieven vanuit de scholen.

Daarnaast is er geïnvesteerd in onderwerpen die in 2020 doorlopen zoals gebiedsgerichte interventies, samenwerking tussen professionals onderling bij zorgvragen jonge kinderen en het taalatelier.

8.

Onderwijs voor kinderen met een zorgbehoefte (waaronder hoogbegaafdheid en Autisme Spectrum stoornis) wordt in samenwerking met diverse partners, het kind en de ouders mogelijk gemaakt door een passende plek binnen het onderwijs te vinden met of zonder extra ondersteuning.

Het samenwerkingsverband passend onderwijs is verantwoordelijk voor het complete passende aanbod van onderwijsvoorzieningen en de spreiding ervan. Naar aanleiding van de door ons geuite wens zijn er in samenwerking tussen gemeente, samenwerkingsverband en scholen in Lekstroomverband collectieve Onderwijs-Zorgarrangementen gestart voor kinderen met een extra zorgbehoefte in het onderwijs. Daarnaast is er meer aandacht voor intensieve extra ondersteuning op de reguliere scholen in Nieuwegein en in de Lekstroom. Wij volgen de ontwikkelingen.

9.

Vanuit de Thuiszittersaanpak wordt de ontwikkeling van Onderwijszorgarrangementen (OZA’s) voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte op onderwijs en zorg gestimuleerd en ingezet in het regulier onderwijs (i.p.v. speciaal onderwijs).

Zie hierboven.

10.

We verkennen met scholen en ouders de hiaten, mogelijkheden en wensen tot het verbreden van extra ondersteuning in het reguliere VO en het speciaal onderwijs.

Zie hierboven.

11.

Extra ondersteuning in het onderwijs wordt gefaciliteerd door de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs. Een eventueel aanvullende zorgbehoefte wordt door de gemeente (Geynwijs) gefaciliteerd.

We hebben hier uitvoering aan gegeven.

12..

We zetten kwalitatieve ambulante jeugdhulp in combinatie met meer kleinschalige voorzieningen met verblijf in de regio/wijk in als alternatief voor grootschalige residentiële jeugdhulpvoorzieningen (Prokino/ gezinshuizen/ pleeggezinnen/ zorgboerderij/ Kamers met
Kansen).

  • Voor het werven en behouden van pleeggezinnen zijn meerdere bijeenkomsten georganiseerd in Nieuwegein. Op deze manier komen we met hen in contact en leren wij steeds beter waar we hen als gemeente in kunnen faciliteren.
  • Kamers met Kansen is in januari 2019 officieel gestart. In Kamers met Kansen wonen jongeren met vragen op verschillende levensgebieden die nog niet zelfstandig kunnen wonen en niet langer thuis kunnen wonen. Kamers met Kansen is onderdeel van het tijdelijke gemengd wonen project Inn Between. De jongeren wonen hier op een eigen kamer en worden begeleid door 2 professionele coaches en 7 studenten Social Work (studentcoaches).
  • Per oktober 2019 is Kamers met Aandacht gestart waarmee inwoners een kamer in hun huis ter beschikking stellen voor jongeren die uitstromen uit jeugdhulp en zelfstandig (met enige begeleiding) gaan wonen.
  • Het Regionaal Omdenk en Expert team is verder ontwikkeld. De sociale teams uit de regio Lekstroom kunnen casussen aanleveren voor dit overleg. De afspraak is dat sociale teams hier casussen aanleveren waar uithuisplaatsing dreigt, zodat alle opties goed in kaart gebracht kunnen worden.

13.

We zetten in op het verkorten van de wachtlijsten in de (jeugd)zorg. Bovenregionaal wordt in het najaar 2018 een ‘webapptool’ ontwikkeld. Hierin houden zorgaanbieders op uniforme wijze hun wachttijden bij waardoor verwijzers (zoals sociaal teams) direct inzicht hebben op de wachttijd per aanbieders voor de benodigde jeugdhulp. Naast deze app wordt in de inkoop per 2020 gewerkt aan inkoopafspraken die de wachttijd verkorten en het naleven van procesafspraken vergroten.

In 2019 is de beschikbaarheidswijzer gelanceerd. In deze app kunnen professionals van Geynwijs de wachttijden van aanbieders zien. Regionaal wordt door het RBL intensief ingezet op het vullen en actueel houden van deze app.
Naast deze app is Geynwijs alert op (structurele) signalen op wachttijden en de wijze waarop aanbieders hiermee omgaan. De casuïstiek die zij hierop verzamelt wordt gebruikt bij de accountgesprekken.

14.

De verordening Leerlingenvervoer wordt geactualiseerd op basis van actuele landelijke wetgeving, ontwikkelingen en input vanuit de uitvoering.

Nadat u de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Nieuwegein 2019 op 25 april 2019 heeft vastgesteld (2019-081), is deze op 7 mei 2019 in werking getreden samen met de Beleidsregels Leerlingenvervoer gemeente Nieuwegein 2019.